[EN] Anthropogenic Ecologies (2023) Cyanotypes
The assemblage reminds us of the “natural origin” of sensors, natural interfaces such as plants and their photosynthetic processes or the visual bioindication of some organisms: lichens and molluscs, which qualitatively trace and help measure pollution (Gabrys, 2020). In the Anthropocene, contaminated environments from techno-human activity can also become visual sensors (Schuppli, 2020) – the red ice in the Alps, the sea becomes a film or the ground views of mining sites, such as Bayan Oba (China) and its huge waste tailing dams - the world biggest rare earth mining site.
These iron-based photographic prints overlay toxic environmental phenomena, such as the one listed above, and computational sensing lichen-like organisms, which were developed to trace the amplification of toxic information online, in. The planetary toxic is here understood as that cuts across the mental, the social, and the environmental. The toxic leaks and is transgressive of boundaries (Gómez Larrañaga, 2024). Yet can the toxic be repurposed to become sensorily regenerative?
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Gabrys, J. (2016) Program Earth: Environmental Sensing Technology and the Making of a Computational Planet
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Gómez Larrañaga, S. (2024) The Sensing Ruderal Assemblage: An Artistic Vision of the Toxic in the Web 2.0 [Thesis]
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Schuppli, S. (2020) Material Witness
[ES] Ecologías Antropogénicas (2023) Cianotipos
El ensamblaje alude al origen “natural” de los sensores, las plantas y sus procesos fotosintéticos o la bioindicación visual de algunos organismos, como líquenes o moluscos, hacen de ellos interfaces naturales, también capaces de rastrear la contaminación (Gabrys, 2020) de forma cualitativa. En el Antropoceno muchos paisajes contaminados a raíz de la acción tecno-humana se convierten en sensores visuales (Schuppli, 2020) – la nieve roja de los Alpes, el mar como film de película o las vistas cenitales de lugares de extracción minera, como Bayan Obo (China) y sus gigantes acumulaciones de material radiactivo – el área más grande de la tierra dedicado al minado de tierras raras.
Las cianotipias, impresiones fotográficas basadas en la oxidación de hierro, superponen fenómenos tóxicos ambientales, como los mencionados arriba, con “organismos” computacionales sintientes; que fueron desarrollados para visualizar la amplificación de información tóxica online. Lo planetario tóxico es aquí entendido como aquello que traspasa lo mental, lo social y lo ambiental. Lo tóxico se filtra, es transgresor de fronteras y materias de estudio (Gómez Larrañaga, 2024).
¿Es posible reutilizar lo tóxico como un regenerador sensorial?
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Gabrys, J. (2016) Program Earth: Environmental Sensing Technology and the Making of a Computational Planet
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Gómez Larrañaga, S. (2024) The Sensing Ruderal Assemblage: An Artistic Vision of the Toxic in the Web 2.0 [Tesis]
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Schuppli, S. (2020) Material Witness